גלפגוס – להתחרדן עם אריה ים

רגע, רגע לפני שאתם קוראים את הכותרת ומהרהרים לעצמכם בלב : "גלפגוס? מה השתגעתי זה חור לכיס!!!" , תעצרו שנייה, תתרווחו בכסא ותנו לעצמכם 10 דק´ של חלומות בהקיץ. תקראו בנינוחות, תעזבו רגע את המציאות ואולי אז תשנו את דעתכם.
אולי טוב יותר לדבר ישר אל הדמיון? אז תעצמו את העיניים ותדמיינו את עצמכם במקום שיד אדם לא נגעה בו, שנשאר בתולי וטהור, נקי מציויליזציה. שהמוסיקה היחידה המתנגנת בו היא מוסיקת הטבע, קולות גלים של ים וצדפים הנמעכים תחת כפות הרגליים. וכמובן קולות ציפורים, אריות ים ומיני חיות אחרות.
מי מאיתנו לא חלם לצלול עם כרישים? או להיות מוקף בלהקות דגים ענקיות כמו עננים ולראות עולם תת ימי צבעוני ומופלא כמו בסרט בת הים הקטנה? או לשחות עם אריות ים במרחק נגיעה, להסתכל להם ישר בעיניים ולשחק איתם מחבואים בין הסלעים. לשכב איתם על החול הרך בשמש ללמוד – מהם איך לעשות חיים!
לחזות בפעם הראשונה והיחידה בציפורים עם רגליים בצבע כחול, להיבהל ממטח של שקנאים שצוללים במהירות של מתאבדי קמיקאזה יפנים אל המים, ויוצאים שלווים עם דג נעוץ במקור.
ואם חשבתם שהתקופה הפרה-היסטורית הסתיימה – זה המקום לגלות שטעיתם! איגואנות ע-נ-ק-י-ו-ת שמתחרדנות בין הקקטוסים הבשרניים והענקיים.
או למשל להחליף את המיטה, ולפרועים שביניכם את הערסל, בשינה על גבי סיפון של יאכטה. לפתוח את הבוקר עם קפיצה למים שקופים וזכים, ולקנח בארוחה שפותחת את היום באופן מושלם.
עכשיו חברים, אתם לא מצפים שאני אגלה את הכל… אם עד עכשיו האמנתם לי…
אז כן – יש מקום כזה באמת, וקוראים לו איי גלפגוס, אלו 19 איים השייכים למדינת אקוודור שרובם אינם מיושבים ושמורים מכל משמר ע"י אנשי הפארק. (שלוקחים את עבודתם ברצינות ראויה להערכה).
זהו המקום – בהא´ הידיעה – לאוהבי חיות, טבע ושלווה בכמויות מסחריות. לכו ותיווכחו בעצמכם!!!
הרשו לי לצייד אתכם בכמה מרכיבים שיהפכו את המתכון הזה לסיפור הצלחה בטוח:
חוויית גלפגוס הוא עניין טיפ-טיפה יקר, אך יש דרכים להפוך אותו לפחות כואב בכיס.
שיא העונה לבקר באיים הוא בין מרץ ליוני, מזג האוויר נעים וחם. השמש מלטפת בתוספת בריזה קלילה, ואת האווירה המושלמת מנצלות חיות האי אשר מבלות את מרבית זמנן בשיזוף וקינון על הסלעים.
בתקופה זו כמובן שהמחירים יקרים יותר משמעותית.

בשביל להוציא את החוויה הזו לפועל עליכם לקחת בחשבון שבחירת סירה ותור היא מלאכה שאין להקל בה ראש והיא זו הקובעת לכם את הצלחת ה"תבשיל".
בידיכם שלוש אופציות לקביעת תור וטיסה, כולן בעלות יתרונות וחסרונות:
אפשרות אחת היא לקבוע תור מהעיר הבירה קיטו , אך המחירים ממנה הם הגבוהים ביותר כיוון שהיא רחוקה יותר. מחירי הטיסות נעים בין 380$ – 390$ (מחירים אילו פחות או יותר קבועים ואינם משתנים). על מחירי הטיסות ניתן לקבל הנחה עם כרטיס סטודנט!
כמו כן מחירי התורים נעים בין 640$ – 1000$, ההבדלים במחירים מושפעים מסוג הסירה גודלה ותנאי המחיה הבסיסיים (ראה מקלחת וחדרי שינה).
האפשרות השנייה היא לנסוע מקיטו לגוואייקיל שהיא יותר קרובה ומשם לסדר את התור והטיסה שכנראה שיהיו יותר זולים.
האפשרות השלישית, הזולה ביותר ולעיתים גם המפתה, אך עלייה וקוץ בה: היא לטוס מקיטו או מגוואייקיל ישר לאיים, לנחות בשדה התעופה "בלטרה", משם לקחת אוטובוס לפורטו איורה ובמקום עצמו לחפש לעצמכם את התור. הבעייתיות הטמונה בדרך זו היא שדי בתזמון לקוי בכדי להפוך את החיסכון לגרעון. בהתחשב בכך שתורים יוצאים בימי שני וחמישי וקביעת תור מהאיים עצמם מבוססת על מקומות פנויים ישנו הסיכוי שההמתנה לתור תהיה ממושכת וכמובן כרוכה בהוצאות לינה ואוכל, מה גם שהאי הוא קטן ולא מבורך בהרבה אטרקציות.

ואחרי שחישבתם את כל החישובים ובחרתם לכם את המקום האידיאלי לסגור בו את התור הגיע הזמן לחלץ עצמות. להניח את העצלנות לרגע בצד, ולפנות בוקר שלם לחיפושים אחר התור המושלם בשבילכם.
חשוב לזכור שמגוון האפשרויות הוא גדול ויש להתאים את אופי התור לאופייכם שלכם. לדוגמא, מי שנוטה למחלות ים שייקח בחשבון שסירה קטנה, למרות האינטימיות שבה, נתונה לחסדם של הגלים. הטלטולים בה רבים יותר והוא עלול לחוש בחילות קשות וחולשה, למרות שהדגים יהיו שמחים לקבל את מנות הגורמה שאכלתם. אין צורך להגיע למצב כזה.
כמו כן יש להחליט כמה ימים מתחשק לכם לערוך את התור, אך יש לקחת בחשבון שיום ההגעה ויום עזיבה הם ימים חצויים. בקביעת התור תוכלו לנסות להתמקח על הנחה לימים אילו, אך כמובן אין צורך להגזים ולהפוך עולמות המחירים הם פחות או יותר קבועים ולא תמיד יורידו לכם אז חבל לבזבז עצבים.

לאחר מכן תבחרו לכם יום, תאכלו ארוחה מזינה וטובה בבוקר, קחו תיק קטן עם סנדוויצ´ים וצאו לתור את רחובות העיר. גם קיטו גם גוואייקיל וגם פורטו איורה מוצפות בסוכנויות לתורים.
קחו ת´זמן תיכנסו לאיפה שנראה לכם – תראו אם הרושם הראשוני של המקום הוא טוב ואם האיש בצד השני על הכיסא המסתובב לא נראה לכם נוכל יותר מדי. תקשיבו למה שיש להם להציע במסגרת הקריטריונים שלכם וההגבלה הכספית.
אל תתפתו ישר להצעות של מחירים נמוכים, שלא ימכרו לכם חתול בשק.
והרי לכם מספר טיפים שאסור להחמיץ בשיחה עם סוכן:
1. בקשו לראות תמונה של הסירה מבחוץ ומבפנים.
2. שאלו מה מספר האנשים המתארחים בסירה.
3. חשוב לוודא שישנם שירותים + מקלחת מסודרים.
4. מזון – שלוש ארוחות ביום כולל מנת בשר לפחות אחת, לצמחוניים
עדיף להודיע לפני ובנוסף לדבר ישירות עם הטבח בעליה לסירה.
5. חשוב מאוד לוודא שההפלגות בין האיים נעשות גם בלילה על מנת להרוויח
זמן יום באתר הבא.
6. לצוללים שביניכם יש לסגור את עניין הצלילות מהסוכנות עצמה על מנת
להבטיח את הימצאות הציוד על הסירה, מחירה של צלילה נע בין 35$ – 45$
(ולאילו שלא צוללים אל דאגה המים כל כך צלולים ששנירקול ישאיר אתכם
בפה פעור לא פחות מצלילה וזהו בעצם עיקר התור).
7. את כל השאלות יש להציג בפני הסוכן. ברגע שעליתם על הסירה, אבד
הסיכוי להחליט על שינויים, שם לא יהיה למי להתלונן.

עכשיו כל מה שנותר הוא להכין את התיק עם החפצים החשובים:
* מומלץ להיערך בהתאם מראש, מפני שקניות על האי הן במחירים מופקעים.
1. בגדים המספיקים למכסת ימי התור וקחו בחשבון שהכל נירטב ואין לעשות
כביסה.
2. פילים לפחות 12 אם לא יותר (תאמינו לי אתם תודו לי).
3. מצלמה תת ימית חד פעמית לשנירקולים.
4. מסכת צלילה + שנורקל (תמיד עדיף כשיש לך משלך אבל לא מחייב).
5. חשוב מאוד לקחת הרבה שקיות לעטוף את המצלמה על סירת הגומי.
6. בטריות לכל מה שדורש בטריות וכמובן למצלמה כי חבל להיתקע בלי!
7. שמן שיזוף.
8. מגבות לפחות 2.
9. מקלות כביסה לתלות את הבגדים שנרטבו (לזכור לא לתלות אותם בלילה כי
יש לחות והן ירטבו מהגלים)
10. נעליים לחוף ולמים
11. כדורים נגד מחלת ים.
12. דיסקים בספרדית כדי שתוכלו להחליף עם אנשי הצוות במקרה ויש להם
מוסיקה טובה שתרצו להחליף.
13. תמונות שלכם ושל המשפחה כי הם תמיד מתעניינים.
14. טיפ קטן אך חשוב מאוד הוא להביא גלויות כתובות עם כתובת ברורה לכל
ארץ שאליה תחפצו לשלוח, מחכה לכם שם הפתעה נחמדה.
15. וכמובן הכי חשוב הוא לא לשכוח להביא כסף לטיפ ואפילו מתנה קטנה
למדריך כי שם אין כספומטים ומי שעושה תור פחות מחמישה ימים לא יראה
כל הזמן הזה ציוויליזציה.
16. כניסה לאיי גלפגוס כרוכה בתשלום של 100$ בשדה התעופה במידה ולא
שילמתם אותם דרך סוכנות הנסיעות קחו זאת בחשבון.

בכל אופן חברים הטיפ החשוב ביותר הוא שמכיוון ואין מקומות מסומנים על המטוס לאיים ובחזרה רצוי שתשתדלו לתפוס את החלון השמאלי בהלוך והימני בחזור כיוון שהנוף היפה יותר נשקף משם
היה ותפסתם מקומות אילו זכיתם לראות את האיים במבט מן האוויר ומניסיוני האישי זהו מראה מרהיב ביופיו והפרפרים בבטן משתוללים ומאיימים לצאת.

טוב אחרי שסיכמתי את הכל לפרטי פרטים נותר לי רק לומר ולהזכיר שהמחירים נכונים לעונות השיא וגם אז יכולים להשתנות בתנודות קלות. קחו זאת בחשבון ואני אשמח לקבל עדכונים אחרים.
אל תשכחו שאלו שבאו לפניכם השאירו לכם חלקת אושר מקסימה – דאגו להשאירה ככה גם לבאים אחריכם.
בכל אופן נותר לי רק לאחל לכם את בירכתי החמה בביקורכם בגן העדן גלפגוס, זיכרו לקחת הכל בקלות ולחייך כמה שיותר כי בעבור זה אתם מטיילים ומבקרים במקומות כאילו.